همان طور که تا اینجا صحبت کردیم، متوجه شدیم که داده‌های متنی غیر ساخت‌یافته، بزرگترین منبع داده‌های تولید شده به وسیله انسان محسوب می‌شوند که روز به روز در سرتاسر جهان بر حجم آن افزوده می شود. در این برهه زمانی شرکت ها با این سوال مواجه هستند که با این داده ها چه کار کنند؟

این داده‌ها، از یک سو، به شرکت‌های تجاری این امکان را می‌دهند تا بتوانند بینش هوشمندانه و دانش مفیدی را در رابطه با دیدگاه مردم، نسبت به یک محصول یا سرویس خاص، کسب کنند. شرکت‌ها قادر خواهند بود از طریق اطلاعات به دست آمده از تحلیل ایمیل‌های مشتریان، نقدهای محصولات، مطالب شبکه‌های اجتماعی، بازخورد مشتریان و سایر موارد، ایده‌های جالبی در مورد بهبود محصولات و خدمات کنونی یا ارائه خدمات و محصولات جدید کسب کنند. از سوی دیگر، چالش بزرگ شرکت‌ها، نحوه ی «پردازش (Processing) »این حجم از داده‌های غیر ساخت‌یافته است. اینجا است که اهمیت و نقش متن کاوی، برای شرکت‌ها مشخص می‌شود.